Cum sa ii invatam pe copii sa traiasca alaturi de iepurasi

Carolyn Mixon (rabbitresource.org)

Fie ca noii sositi in familiile voastre sunt iepurasii, fie ca sunt bebelusii, e bine sa retineti ca e important:

– sa invatati voi, in primul rand, cat mai multe lucruri despre comportamentul si limbajul iepurasilor, ca sa puteti apoi sa le indicati si sa le explicati copiilor vostri ceea ce simt iepurasii ca rezultat al actiunilor lor

– sa alegeti un moment al zilei in care copiii vostri sunt mai relaxati, in care sa ii invatati diverse lucruri despre iepurasi si in care sa se poata juca impreuna cu iepurasii.

– sa pregatiti interactiunile dintre copii si iepurasii in asa fel incat sa cresteti sansele de reusita. Incercati sa anticipati si sa preveniti interactiunile nepotrivite, aratandu-le frecvent copiilor cum sa interactioneze cu iepurasii

– sa incercati sa NU dezvoltati obiceiul de a spune intotdeauna copiilor „Nu fa asta…” sau „Opreste-te” atunci cand interactioneaza cu iepurasii. Daca au facut ceva nepotrivit, e mult mai indicat sa le aratati si sa le explicati copiilor in ce mod sa procedeze. Oferiti-le copiilor optiuni de comportament si intrebati-i „Ce ai putea face in situatia asta?”. Altfel copiii ar putea ajunge sa ii perceapa pe iepurasi ca pe un lucru din cauza caruia ei ajung intotdeauna in situatii conflictuale

– sa ii separati pe copii de iepurasi pentru o scurta perioada de timp, atunci cand copii refuza sa inceteze un comportament care ar putea face sau iepurasului

– sa aranjati casuta iepurasilor in asa fel incat sa ii permita sa se refugieze acolo daca e cazul – sa poata fi „o zona de siguranta”. Folositi gardulete pentru copii asezate in cadrul usilor sau intoarceti casuta iepurasilor in asa fel incat usa ei sa fie la o distanta suficient de mica de un perete incat sa le permita doar iepurasilor, nu si copiilor, sa ajunga la ea

– sa puneti iepurasii intr-o camera inchisa atunci cand dati vreo petrecere sau cand aveti in casa mai multi parteneri de joaca ai copiilor. De multe ori e mai bine ca invitatii sa nu stie ca iepurasii exista

– sa rezistati tentatiei de a le arata prietenilor copiilor vostri „noul iepuras” in primele saptamani
de dupa adoptia iepurasilor

– atunci cand sunt in vizita doar unul sau doi prieteni ai copiilor, le puteti arata casuta iepurasilor si felul in care pot fi mangaiati, dar asigurati-va ca iepurasii raman in siguranta pe tot parcursul vizitei.


CUM PUTETI PROCEDA CU COPIII DE DIFERITE VARSTE

Bebelusii de 6-12 luni

Incepeti sa ii invatati ca iepurasii trebuie sa fie respectati si tratati cu grija.

Regula 1: Mangaierile blande

Stati pe podea, cu copii in poala, in timp ce mangaiati iepurasii si le vorbiti. Ghidati mana bebelusilor peste capul, urechile si partea superioara a spatelul iepurasilor. Ca sa preveniti trasul de blanita, tineti-le palma intinsa sau folositi dosul mainii lor. Faceti lucrul asta frecvent, dar nu depasiti mai mult de 5 minute de fiecare data.

Regula 2: Lasati iepurasii in pace atunci cand pleaca de langa voi sau se retrag in casuta lor

Traduceti-le copiilor limbajul corporal al iepurasilor – “Ups, iepurasul nu a mai vrut sa fie mangaiat. Acum vrea sa manance sau sa faca nani.” Preveniti tendintele de fugarire a iepurasilor care nu mai vor sa fie alergati si lovirea casutei iepurasilor, explicandu-le copiilor ca „Daca il fugaresti pe iepuras, va ajunge sa se teama de tine” sau ca „Daca ii lovesti casuta, il sperii”. Urmariti cu atentie actiunile copiilor si dati-le aceste explicatii inca din momentul in care incepeti sa aveti impresia ca ar putea trece la actiune. La aceasta varsta e cel mai bine sa le explicati si apoi sa le redirectionati atentia copiilor atunci cand un comportament nepotrivit pare iminent sau chiar ajunge se se manifeste.

Regula 3: Nu atingeti „bobitele” (fecalele) si litierele iepurasilor

Invatati copii ca litierele si bobitele pe care le poate gasi pe podea sunt „murdare”. Ca pot sa le ia in manuta dar nu e bine sa isi puna degetele in gurita! S-ar putea sa fie nevoie sa va schimbati obiceiurile pentru o vreme ca sa ii puteti invata acest concept. O cutie care are pe fundul ei un gratar asemanator celui dintr-o cusca pentru iepurasi ar putea fi utila.

Copii de 1-2 ani

Continuati sa intariti sau sa ii invatati pe copii cele trei reguli anterioare si adaugati la ele inca una. Desi nu au intentia, copii de aceasta varsta pot sa raneasca serios iepurasii. Ei vor avea nevoie de supraveghere constanta si frecventa si de reamintiri blande ale comportamentelor potrivite.

Regula 1: Mangaierile blande

Pentru ca la varsta de 1-2 ani coordonarea musculara se afla inca in dezvoltare, copii nu reusesc intotdeauna sa nu ajunga cu degetele in ochii iepurasilor, asa ca s-ar putea sa fiti nevoiti sa insistati pe mangaierea cu doua degete sau cu dosul mainii.

Regula 2: Lasati iepurasii in pace atunci cand pleaca de langa voi sau se retrag in casuta lor

Supraveghati indeaproape interactiunea dintre copii si iepurasi. Copii se afla acum la „varsta batului”, cand unii dintre ei simt nevoia sa loveasca lucrurile cu bete. Copii de aceasta varsta au probleme si cand e vorba sa isi controleze impulsul de a fugari un iepuras care se indeparteaza de ei. Daca incep sa fugareasca iepurasii, acestia vor invata sa se teama de copii. Invatati-i respectul fata de iepuras spunandu-le copiilor, la finalul fiecarei perioade de interactiune cu iepurasii, ca „Asta e tot ce a vrut iepurasul” si implicati-i pe copii in alta activitate.

Rule 3: Nu atingeti „bobitele” (fecalele) si litierele iepurasilor

Copii interesati de educatia la olita pot intelege ca “acela e locul in care iepurasul face caca si pipi.”

Regula 4: Mangaiem iepurasul, dar nu il ridicam de pe podea.

Explicati-le ca “iepurasii se sperie atunci cand sunt ridicati de jos si amandoi puteti sa va raniti.” Explicati-le ca Mama sau Tata ar putea sa ridice iepurasul, atunci cand iepurasul are nevoie de ingrijire.

Explicati-le limbajul si actiunile iepurasilor: “Auzi cum ii clantane dintisorii? Iepurasului ii place cum il mangai. Vezi cum a aruncat mingea? Se joaca.” Daca se intampla sa fie zgariati, explicati-le ce anume din comportamentul lor a speriat sau ranit iepurasii si aratati-le o modalitatea mai buna de actiune. Directionati joaca zgomotoasa a copiilor in alte zone din casa – „Uita-te la iepuras. Nu-i place zgomotul.”

Copiilor de aceasta varsta le place foarte mult sa isi imparta gustarile cu iepurasii, asa ca asigurati-va ca iepurasul primeste numai cantitati mici de mancare potrivita pentru el si nu e indopat cu cereale si biscuiti. Le mai face placere si sa ajute la scoaterea din ambalaj si la turnarea hranei sau sa le aduca legume si fan iepurasilor.

Copii de 2-7 ani

Daca un copil de doi ani a crescut alaturi de iepuras, in aceasta perioada poate avea destul de multa empatie fata de el si cunostinte despre el. Continuati sa-i invatati sau invatati-i pe copii regulile 1-4 e mai sus. Invati-i folosind exemplul personal, in loc sa folositi o multime de „NU”, pentru ca vor invata cel mai mult privindu-va pe voi. Daca sunt interesati, copiii ar putea sa ajute la hranirea iepurasilor si sa se joace cu ei sub supravegherea voastra.

Copii de varsta mai mare

Continuati sa-i invatati sau invatati-i regulile 1-4 enumerate mai sus. Invatati-i dandu-le exemplul vostru si organizand totul in asa fel incat sa cresteti sansele de reusita. Copii vostri ar putea dezvolta o relatie de prietenie cu iepurasul stand asezati pe podea alaturi de iepuras in timp ce isi fac temele, in timp ce citesc sau se uita la televizor. Iepurasii vor veni probabil langa ei ca sa exploreze locul si sa fie mangaiati. Copii mai mari au multe alte interese iar interesul pentru iepurasi se poate diminua din cand in cand. Ingrijirea iepurasului ar trebui sa ramana in continuare responsabilitatea voastra, dar copii ar putea sa va ajute in hranirea si pieptanarea iepurasilor.

Invatarea Responsabilitatii – Un lucru la care merita reflectat

Multi parinti spun ca vor sa le ofere copiilor un iepuras ca sa ii invete cate ceva despre responsabilitate. Dar de obicei copiii isi pierd interesul (ca sa nu mai vorbim si de incapacitatea multor copii de a respecta o rutina si de a asigura ingrijirea potrivita) si iepurasii ajung sa sufere. In cel mai bun caz copii invata sa se simta prost pentru ca nu au reusit sa faca ce trebuie si au produs suferinta iepurasului. In cel mai rau caz invata sa respinga animalul din cauza cicalirii venite din partea adultilor. Deseori iepurasul e instrainat pentru ca “nu ai avut grija de el.” Copii vor invata ca VIATA e dispozabila, de unica folosinta, si ca daca vor astepta suficient de mult, altcineva o sa ii scape de “responsabilitatile” lor.

Asa ca lasati-i pe copii sa participe la ingrijirea iepurasilor, dar nu insistati. Daca par interesati, incurajati-i; daca se plictisesc, lasati-i sa se ocupe de noul lor interes si ingrijiti singuri iepurasii in continuare. Copii invata cel mai mult privindu-va pe voi si actiunile voastre, auzind tonul pe care vorbiti cu iepurasii si din atitudinea voastra fata de iepurasi. Din toate astea ei invata sa gandeasca din punctul de vedere al omului care ingrijeste (al omului responsabil) – rabdarea, devotamentul, aprecierea vesela si acceptarea unei creaturi pentru ceea ce este; nu pentru ce ar vrea ei sa fie.

“Nu e usor sa te descurci cu copii mici sau cu animalele, dar atunci cand parintii gasesc solutii, mai degraba decat sa scape de un animal de dragul convenabilului, ei comunica un concept foarte important copiilor. Ca animalul e viu. Ca e valoros. Nu il arunci.” – Marinell Harriman, Importance of Permanence. Asta inseamna sa inveti un copil responsabilitatea.

Despre autor

Carolyn Mixon e membru fondator al House Rabbit Resource Network din Austin, TX si un educator al House Rabbit Society. A trait alaturi de iepurasi de casa din 1988 iar in 1992 a adus-o pe fetita ei Emily in casa in care traiau deja Gracie and Jessie, doi iepurasi salvati. Cu ajutorul lui Carolyn, Emily a devenit un copil responsabil, care are empatie si cunostinte despre animale mult peste ceea ce este tipic pentru varsta ei.

About Codrina Elisabeta Miculit

Inainte de toate, mamica de iepurasi si alte animalute. Liber-cugetatoare (atat cat e posibil), prin structura mea. Psiholog, prin educatie. In afara de animalute, pasiunea mea e sa inteleg toate lucrurile care pot fi gandite si intelese de mintea umana si pe cele care ne transfigureaza viata...

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: