Prea multa iarna …

Iarna nu e tocmai anotimpul meu preferat. Singurele lucruri care imi plac iarna sunt albul sclipitor al zapezii, care ma duce cu gandul la blanita lui Pufi si a celorlalti iepurasilor albi ai mei, si focul care arde vesel in soba (daca reusesc sa il aprind fara prea multe insistente). Restul ma oboseste pana la epuizare si ma deprima pana la paralizie. Mai ales de cand am migrat cativa kilometri in afara orasului, ca sa am destul spatiu pentru iepurasi, si am inceput sa privesc iarna din perspectiva omului care se lupta pe cont propriu cu vitregiile naturii si care vede in mod direct consecintele lor cele mai dramatice. E un adevarat efort sa duci la bun sfarsit treburile zilnice atunci cand trebuie sa iti croiesti drum prin zapada care se asterne intruna, mai ales daca vantul iti zadarniceste toate eforturile. Nu iti mai ramane multa energie pentru altceva. Si atunci cand se intampla sa te impiedici de cadavrul vreunul biet animalut care a pierdut lupta cu frigul, te prabusesti complet…

Anul asta, cu exceptia catorva zile din luna decembrie, in care am fost pur si simplu ingropati sub zapada, iarna a fost un fel de toamna foarte rece in partea mea de tara. Cu temperaturi nu foarte scazute, putina zapada si foarte multe ploi. Dar chiar si asa, iarna asta mi se pare interminabila, din cauza celorlalte mari provocari carora trebuie sa le fac fata in fiecare iarna de cand au aparut animalutele in viata mea: incalzirea rezonabila a spatiului in care locuieste fiecare dintre noi si asigurarea rezervelor de fan pentru toata iarna si inceputul primaverii.

E foarte populara ideea ca iepurasii nu au nevoie de caldura in timpul iernii pentru ca au blanita. Se presupune ca pot suporta temperaturi foarte scazute pentru ca stramosii lor s-au adaptat supravietuirii in conditii de expunere prelungita la frigul iernii. Dar iepurasii domestici sunt descendentii speciei de iepurasi salbatici „de vizuina”, adaptati sa traiasca in galerii foarte lungi si adanc sapate in zone deluroase – intr-un mediu foarte bine ferit de intemperii si foarte bine izolat termic. In ciuda a ceea ce sustin cei care incearca sa evite efortul pe care il impune asigurarea unui comfort termic iepurasilor din posesie, nu am motive sa cred ca iepurasii se simt bine intr-un mediu aproape inghetat – asa cum e in timpul iernii aproape orice spatiu construit de om, chiar si cele bine inchise, daca nu exista o sursa importanta de caldura.

O gramada impresionanta de fan in care se pot cuibari sau chiar un heatpad cumparat de la petshop nu sunt suficiente pentru desfasurarea normala a vietii lor in timpul celor cateva luni de vreme foarte rece. Si nu e vorba doar de comfort, dar si de sanatatea lor. O temperatura prea scazuta e un stres important pentru orice organism si are ca efect scaderea imunitatii si declansarea problemelor in zonele vulnerabile – la iepurasi, de cele mai multe ori probleme respiratorii. Zona temperaturilor bine tolerate de iepurasi se intinde intre 15-25 de grade Celsius.

Nu e nevoie sa ii stresam cu temperaturi prea scazute ca sa evitam naparlirea continua, de care se plang unii, punand problema asta pe seama incalzirii spatiului in care stau iepurasii. E adevarat ca o temperatura constanta pe tot parcursul anului poate interfera cu tiparul de naparlire. Dar asta nu inseamna ca e nevoie de diferente foarte mari de temperatura in spatiul lor. 10-15 grade C e o variatie suficienta in timpul anului.

Numai ca iarna nu poti sa mentii temperatura la un nivel acceptabil fara sa incalzesti deloc spatiul respectiv. Si asta e o problema atunci cand nu ai la dispozitie optiuni de incalzire rezonabile ca pret (daramite ieftine) si ca efort. Eu sunt inca in cautarea acelei optiuni, pentru ca tot ceea ce am incercat pana acum s-a dovedit problematic.

La fel de problematic e sa le asigur iepurasilor mei fanul necesar pe tot timpul iernii. In mod normal, un iepuras sau doi nu pun probleme foarte mari cand e vorba de hrana, nici macar pe timpul iernii. Un petshop serios poate oferi unul sau doua kilograme de fan de calitate in fiecare saptamana. Si cantitatea asta nu ridica nici probleme de pret. Dar pentru o familie asa de numeroasa ca a mea e nevoie de mai mult de 10 kg de fan in fiecare saptamana. Si pretul de petshop devine deja prohibitiv la cantitatea asta.

Eu trebuie sa caut fan la agricultori, care au preturi mult mai mici dar calitatea neverificata. In fiecare toamna imi programez un tur de forta prin satele din jurul Timisoarei ca sa gasesc una sau doua surse acceptabile pentru rezervele de iarna. Problema trebuie rezolvata cat mai repede, chiar inainte de finalul toamnei, pentru ca toamna e perioada in care toti crescatorii si proprietarii de animale ierbivore isi fac si ei provizii. Si uneori, asa cum s-a intamplat in toamna trecuta, cererea e uriasa fata de oferta. Iar marii cumparatori au golit piata.

Nu am reusit sa cumpar atunci tot ce era necesar si rezervele s-au terminat, desi e abia luna februarie. Asa ca trebuie sa reincep cautarea obositoare si plina de surprize. Numai ca acum ofertele sunt rare si tot ce pot gasi sunt resturi, hrana mai putin proaspata si de multe ori prost conservata.

Una peste alta, pentru mine toate astea sunt motive suficiente sa astept cu infrigurare (chiar daca acum nu e foarte frig afara) primavara. Abia astept sa-mi pot reancarca bateriile cu energia soarelui de primavara si sa reorganizez lucrurile in asa fel incat sa las problemele de genul asta in urma. Sper ca ursuletii-meterorologi au prognozat bine vremea anul asta si nu ne mai asteapta inca vreo surpriza friguroasa.

About Codrina Elisabeta Miculit

Inainte de toate, mamica de iepurasi si alte animalute. Liber-cugetatoare (atat cat e posibil), prin structura mea. Psiholog, prin educatie. In afara de animalute, pasiunea mea e sa inteleg toate lucrurile care pot fi gandite si intelese de mintea umana si pe cele care ne transfigureaza viata...

Lasă un răspuns

