Pajistea de urgenta

HPIM1128.JPG Printre reprizele dese de hranit un pui de graur abandonat de mama lui, incerc cu greu sa scriu despre crizele mele interminabile de… fan. A nu stiu catea oara de cand am ingrosat randurile cumparatorilor de fan, sunt din nou in penurie de fan si in stare de nervi. Iar imi spun: „Nu se mai poate asa.” Apoi urmeaza un sir de actiuni reflexe, nascute din experientele anterioare: ma reped sa iau foarfeca de iarba ca sa retez la repezeala iarba din livada si sa le asigur iepurasilor mei fanul zilnic, fara de care sanatatea lor ar putea fi afectata in mod foarte grav. Spal iarba si o pun la uscat. Apoi ma grabesc sa mai adaug (curatat, sapat, semanat) o noua bucatica la mini-pajistea pe care am inceput sa o creez pentru iepurasi acum cativa ani, intr-un moment de exasperare asemanator.

Ca si acum, eram exasperata de paradoxul incercarilor mele nereusite de a cumpara in mod civilizat fan de calitate intr-o tara cu milioane de hectare de teren arabil. Prin fan de calitate inteleg un fan bine conservat, bine mirositor, fara mucegai si fara praf. Calitatea fanului nu e un moft ci o necesitate. Exista motive foarte serioase ca sa nu accept mai putin de atat – praful din fan poate provoca probleme respiratorii iepurasilor, mucegaiul poate fi foarte toxic si potential mortal pentru ei iar mirosul e important pentru stimularea apetitului lor, mai ales in cazul iepurasilor foarte pretentiosi.

Iar prin cumparat civilizat inteleg sa pot cumpara fanul de care am nevoie la preturi rezonabile si fara sa trebuiasca sa fac drumuri de maraton in conditii de raliu printr-o multime de de locuri, sperand sa gasesc totusi ceea ce caut printre ofertele de la agricultori, atunci cand ele exista (pentru ca oferta e uneori inexistenta). Daca am norocul sa nu mi se inchida telefonul in nas pentru ca nu cer cantitati destul de mari de fan, urmeaza sa vad inevitabil oferte care nu corespund descrierii. Iar daca am norocul sa gasesc la un moment dat ce imi doresc, trebuie sa depasesc problema transportului, pentru ca de obicei nu este asigurat. Din nefericire, acum nu am nici timpul necesar nici mijlocul de transport potrivit ca sa folosesc optiunea asta.

dissaprove In petshop-uri preturile sunt un pic cam mari cand e vorba de cantitatile de care am eu nevoie si foarte mari (chiar si de 10 ori mai mari) atunci cand facem o comparatie cu pretul fanului autohton, care poate fi, in cazurile fericite, de o calitate comparabila cu cel mai bun fan de petshop. Mai pot avea si surpriza sa nu mai fie fan in stoc (asa cum s-a intamplat de data asta) si perspectiva refacerii stocurilor sa fie prea indepartata. Sau mai rau, asa cum se intampla de ceva vreme in petshop-urile aflate la indemana mea, calitatea fanului (care e intotdeauna importat) e tot mai slaba. Ultima data cand am cumparat fan dintr-un petshop a trebuit sa il arunc pentru ca era mucegait. Si chiar cand nu are probleme serioase, fanul de la petshop nu e intotdeauna pe placul iepurasilor, care uneori refuza pur si simplu sa-l manance (vezi foto stanga – expresia lui Flufi, mofturosul mofturosilor, cand trebuie sa manance fan de la petshop).

HPIM1040.JPG

HPIM1134.JPG

Asa ca am ramas din nou un cumparator fara optiuni, aflat si sub presiunea timpului. Nu poate trece nici macar o zi fara ca iepurasii sa aiba la dispozitie fan, care trebuie sa reprezinte cel putin trei sferturi din alimentatia zilnica a iepurasilor pentru ca aparatul lor digestiv sa fuctioneze normal. Altfel vor aparea rapid probleme intestinale (diaree, coccidioza, staza gastro-intestinala) si dentare foarte periculoase si foarte greu de tratat. Daca incep sa fac compromisuri, situatia se va tot repeta pana cand va deveni o obisnuita cu consecinte nefericite pentru iepurasi.

cosfan2 Sunt obligata sa ma intorc din nou la fanul home-made (in cos, o mostra de fan proaspat cu petale de trandafir – o nebunie :P), care din fericire e preferatul iepurasilor. Sursa e „pajistea” dedicata din gradina, care tot creste de cativa ani incoace, bucata cu bucata, dupa fiecare patanie de genul asta. Si va creste probabil pana cand voi constata ca imi poate asigura cantitatea necesara de fan pe termen mai indelungat. Cei 30 de metri patrati pe care i-am semanat la inceput cu un amestec de pajiste foarte simplu, cu trei feluri de graminee (un fel de gazon imbunatatit, cumparat de la Praktiker) sunt departe de a fi suficienti.

Anul asta am hotarat sa trec la un nou nivel, cu un amestec mai complex. Dupa indelungi cautari pe Internet, am gasit un pachet de 10 kg cu o compozitie ceva mai potrivita pentru iepurasi decat celelalte pachete de pe piata. A fost gandit pentru nevoile alimentare ale cailor, nevoi asemanatoare celor ale iepurasilor. Pretul mi s-a parut rezonabil (200 de lei) pentru suprafata acoperita – 2,500 metri patrati. Partea amuzanta e ca l-am cumparat de la o firma din Tulcea, care l-a cumparat la randul ei de la o firma maghiara care il vindea in Cluj, care la randul ei il importase din Danemarca, tara de origine. As fi preferat sa cumpar din Timisoara, de la o firma producatoare locala care oferea ceva asemanator dar din pacate doar en-gros.

Varianta ideala pentru noi, cumparatorii de fan, ar fi sa putem gasi in petshop-uri un fan autohton de calitate, la un pret apropiat de pretul de pe piata agricola. Si transportul asigurat la cantitati mai mari. De multi ani tot astept asa ceva. Stiu ca nu e usor sa produci in mod constant un fan atat de bun si ieftin. Agricultura e o activitate plina de neprevazut. Si chiar daca fanul obtinut e de buna calitate, trebuie mentinut asa. Depozitarea in conditii potrivite a fanului e o mare problema. Niste conditii nepotrivite de depozitare pot compromite un fan initial bun.

Ma tot intreb, atunci cand deschid acasa punga de fan cumparata de la petshop (pentru ca acolo nu pot sa verific fanul decat vizual) si gasesc in ea fan mucegait, daca fanul a ajuns asa de la producator sau daca fanul s-a alterat apoi in depozitul magazinului. Oricum, e frustrant sa faci drumuri si sa platesti pentru un lucru pe care nu poti sa il folosesti. Poate ca lucrurile se vor regla in timp, sub presiunea pietei. Dar pana atunci trebuie sa am intotdeauna la indemana si o varianta de avarie: o pajiste pe care o pot folosi macar in cazurile de urgenta, atunci cand mi-am epuizat toate celelalte optiuni. Si din pacate asta se intampla inca des…

About Codrina Elisabeta Miculit

Inainte de toate, mamica de iepurasi si alte animalute. Liber-cugetatoare (atat cat e posibil), prin structura mea. Psiholog, prin educatie. In afara de animalute, pasiunea mea e sa inteleg toate lucrurile care pot fi gandite si intelese de mintea umana si pe cele care ne transfigureaza viata...

Lasă un răspuns

